Po świętach zaraz zostanie wspomnienie … i sporo opakowań do zagospodarowania pochodzących głównie z przesyłek internetowych. Kartony czy wypełniacze często jesteśmy w stanie ponownie użyć. Coraz większym problemem staje się nadmiar plastiku, który szczelnie wypełnia nasze paczki … i środowisko. Co możemy z tym zrobić?

Ekologiczne opakowania

Od kilku lat handel elektroniczny rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Jest to wygodna forma zarówno dla klientów, jak i sprzedających. Niesie jednak za sobą powstawanie olbrzymiej ilości odpadów z opakowań przesyłek – kartonów, folii, materiałów do wypełnienia paczek, taśmy foliowej. Widzimy na co dzień, jak rośnie góra kartonów i folii. Jak ograniczyć ten problem?

Coraz bardziej słychać głosy, że cała branża opakowań wymaga nowych regulacji prawnych skłaniających wszystkich uczestników rynku do przechodzenia na opakowania mniejsze, z mniejszym użyciem tworzyw sztucznych i nadające się do wielokrotnego użycia. Dotyczy to zarówno podmiotów sprzedających, jak i producentów opakowań. Posiadane technologie pozwalają na niemal całkowitą eliminację tworzyw sztucznych z wielu rodzajów przesyłek.

Od co najmniej kilku lat w użyciu są np. papierowe taśmy klejące do paczek czy papierowe lub biodegradowalne wypełniacze przestrzeni w kartonach. Niestety ich stosowanie przez sklepy internetowe nie jest bardzo popularne, bywa wybiórcze i niekonsekwentne. Nierzadko otrzymujemy paczki, gdzie na każdym etapie użyto do pakowania zdecydowanie za dużo folii i taśmy.

Głos klienta ma moc!

Odpowiednie przepisy dla firm to jedno, ale także każdy z nas – klientów ma wpływ na to, jak zostanie zapakowana kierowana do nas paczka z przesyłką. Zwracajmy uwagę, jakich materiałów używa ten czy inny sklep i wybierajmy te, które przywiązują wagę do pakowania przesyłek w materiały niezawierające tworzyw sztucznych, pochodzące z recyklingu czy biodegradowalne. Wybór i decyzja klienta ma dla sprzedawcy zasadnicze znaczenie. Pokażmy mu, że zwracamy uwagę na jego opakowanie pisząc np. komentarz pod transakcją. Odpowiedzialny sprzedawca doceni taką informację zwrotną, a nasze decyzje zakupowe czy sugestie mogą wpłynąć na jego postępowanie w przyszłości.

Nie wyrzucaj! Wykorzystaj!

Niektórzy sprzedawcy internetowi skarżą się, że wysyłając przesyłki we wcześniej używanych (ale nadal spełniających swą funkcję zabezpieczającą) kartonach otrzymywali od klientów negatywne komentarze dotyczące jakości opakowań. Jest to prawdopodobnie nieporozumienie wynikające z niewiedzy.

Zasada wielokrotnego używania rzeczy celem ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego wpływu na środowisko powinna dotyczyć wszystkich dziedzin naszego życia. Tylko wtedy taka postawa ma szansę być naprawdę skuteczna i odnosić efekt ekologiczny.

  • Dlatego promujmy i nagradzajmy sprzedawców, którzy świadomie i kompleksowo ograniczają ilość tworzyw sztucznych w opakowaniach.
  • Wybierajmy produkty sprzedawane luzem oraz wielokrotnie wykorzystujmy posiadane opakowania do różnych celów np. do ponownej wysyłki czy jako worki na śmieci w kuchni lub folię ochronną podczas remontów mieszkań.

Zastosowań może być bardzo wiele, wystarczy chwila zastanowienia. A jeśli musimy wykorzystać folię i taśmę z tworzywa sztucznego to korzystajmy z niej oszczędnie i tylko w niezbędnym zakresie. Trzy zasady konsumpcji, które mają zastosowanie także w e-handlu to: ograniczać (reduce), używać ponownie (reuse) i przetwarzać (recycle).

Projekt “Wiedzieć jak? Dla przyrody” dofinansowany jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku